Rola wody w redukcji masy ciała. Czy pić wodę niegazowaną, gazowaną, a może z cytryną? - Dietetyk Poznań

Rola wody w redukcji masy ciała. Czy pić wodę niegazowaną, gazowaną, a może z cytryną?

Woda jest niewątpliwie ważnym składnikiem odżywczym, a zarazem jedynym, którego brak w ciągu kilku dni może okazać się śmiertelny dla człowieka. Z tego względu priorytetem staje się zapewnienie odpowiedniej podaży wody dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia i uniknięcia zagrożenia życia.

Powszechnie znane skutki odwodnienia to:

  • Gorsze samopoczucie
  • Uczucie pragnienia
  • Spadek koncentracji
  • Zmiana koloru moczu na brunatny
  • Zaczerwienie skóry
Kolor moczu określający stan nawodnienia organizmu

Zbyt mała podaż płynów ogranicza także ilość wydalanego potu, co może być bardzo niebezpieczne podczas występowania wysokich temperatur i prowadzić do przegrzania organizmu. Dlatego o odpowiednie nawodnienie trzeba zadbać szczególnie w lato oraz podczas wykonywania wysiłku fizycznego.

Picie dużych ilości wody jest uznawane za zdrowe i powszechnie polecane podczas diet odchudzających. Badania wykazują, iż prosta interwencja dietetyczna związana ze zwiększeniem spożycia wody do ilości zalecanych lub zastąpieniem wszelkich napojów wodą okazuje się skuteczną metodą zarówno w zapobieganiu nadwadze i otyłości, a także w redukcji masy ciała i zmniejszeniu procentowej zawartości tkanki tłuszczowej w ciele.

Woda jest napojem nie posiadającym wartości energetycznej. Spożycie jej zamiast innych płynów konsekwentnie prowadzi, więc do obniżenia spożycia energii. Zaobserwowano, iż ludzie, którzy zrezygnowali ze spożycia płynów innych niż woda pitna nie zwiększali energetyczności swojej diety, aby zrekompensować energię pochodzącą wcześniej z płynów posiadających wartość energetyczną.

Czy woda niegazowana jest lepsza od gazowanej?

Nie ma znaczenia czy będziesz pił wodę gazowaną, czy też niegazowaną. Dwutlenek węgla, naturalnie dodawany do wód butelkowanych, nie ma negatywnego wpływu na procesy fizjologiczne i równie skutecznie wody te nawadniają organizm. Wody gazowane często są wybierane ze względu na atrakcyjniejszy smak i szybsze zaspokojenie uczucia pragnienia, co wiąże się z delikatnym drażnieniem kubków smakowych przez tak zwane bąbelki czyli wyżej wspomniany dwutlenek węgla. Jednak wiele osób odczuwa pełność w żołądku lub lekką zgagę po spożyciu wody gazowanej – szczególnie jest to zauważalne wśród sportowców. Dlatego wybór zależy od Twoich indywidualnych preferencji.

Czy muszę pić wodę z cytryną?

Zapewne napotkaliście w internecie post na temat tego, że woda z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, detoksykuje, odkasza organizm – niestety ale jest to kompletna bzdura nie mająca pokrycia w nauce. Nie oznacza to jednak, że należy z tego zwyczaju zrezygnować – woda z cytryną jak najbardziej nawadnia, ma pewne dawki witamin głównie witaminy C natomiast nie odkwasza, nie detoksykuje i nie oczyszcza organizmu z toksyn cokolwiek ma to znaczyć.